depresja jesienna

Depresja jesienna: 3 najważniejsze sposoby przeciwdziałania

Wielkimi krokami zbliża się czas ciemnych i ponurych dni. Jesień zdecydowanie nie napawa optymizmem. W szczególności wtedy, gdy słoneczne niebo ustępuje miejsca bezustannej szarudze. Niekorzystne warunki, jakich wówczas doświadczamy sprzyjają powstawaniu depresji sezonowej znanej szerzej jako depresja jesienna.

Zachorować na sezonową depresję może każdy, jednakże największą zachorowalność odnotowuje się w społeczeństwach wysoko rozwiniętych, w szczególności w krajach leżących na półkuli północnej. Wielu ludzi, nie wiedząc jak im przeciwdziałać, co roku popada w jesienne stany depresyjne. Szacuje się, że zjawisko sezonowego obniżenia nastroju dotyka około 10% Polaków – przy obecnej populacji to ponad 3 miliony osób.

 

Depresja jesienna: objawy

Objawy depresji sezonowej zasadniczo nie różnią się od obrazu depresji klinicznej. Osoby doświadczające jesiennej depresji zmagają się przede wszystkim z:

  • dojmującym smutkiem
  • bezustannym zmęczeniem psychicznym i fizycznym
  • brakiem apetytu i bezsennością
  • spadkiem koncentracji

Nasilenie wyżej wymienionych objawów może znacznie się różnić w zależności od osoby chorującej. Bardzo często depresja jesienna mylona jest ze zwykłym, niegroźnym obniżeniem nastroju z uwagi na mało wyraźny obraz (przede wszystkim zmęczenie i brak koncentracji).

 

Depresja jesienna: jak przeciwdziałać?

Walcz z niedoborem światła

Ostatnie miesiące roku charakteryzują się małą ilością światła słonecznego, które dociera do naszego organizmu. Szare niebo i niska temperatura nie zachęcają nas do wychodzenia z domu, przez co jeszcze bardziej narażeni jesteśmy na niedobory światła. Aby dostarczyć sobie go możliwie jak najwięcej powinniśmy przebywać dużo na świeżym powietrzu. Nawet przez zachmurzone niebo może dotrzeć do nas dostateczna ilość światła słonecznego.

 

Aktywizuj się i bądź między ludźmi

Przeciwdziałaniu jesiennej depresji sprzyja posiadanie szerokiego grona znajomych i przyjaciół, z którymi utrzymujemy zażyłe relacje. Dzięki regularnym kontaktom z bliskimi osobami mamy poczucie wsparcia, „ciepła” i bliskości oraz czujemy się szczęśliwsi. Dlatego ważne jest, by jesienią nie unikać wychodzenia z domu i spotykania się z innymi.

Podejmowanie szeroko rozumianej aktywności okazuje się być także bardzo pomocne w powstrzymaniu sezonowej depresji. Chodzi nie tylko o aktywność fizyczną, ale także zawodową albo hobbystyczną. Osoby aktywne zawodowo lub poświęcające dużo czasu hobby czują się bardziej usatysfakcjonowane i szczęśliwsze.

 

Dieta i witaminy

Jesienna dieta powinna charakteryzować się wysokokalorycznymi produktami bogatymi w witaminy i mikroelementy. W okresie jesiennym warto przyjmować większą ilość kwasów omega-3, które przyczyniają się do poprawy odporności. Dodatkowo Regularne spożywanie posiłków i picie odpowiednich ilości wody powinno uchronić nas przed przemęczeniem i zminimalizować szanse na popadnięcie w depresję sezonową.

Niedobory witamin, wynikające przede wszystkim ze złej diety, zawsze przyczyniają się do pogorszenia stanu psychicznego i fizycznego. Szczególny wpływ na działanie psychiki człowieka mają witamina D i magnez. Ich deficyty szybko odczuwalne są w postaci długotrwałego pogorszenia nastroju i chronicznego zmęczenia, które jesienią może przerodzić się w depresję sezonową. Uniknąć niedoboru możemy nie tylko poprzez odpowiednią dietę, ale także poprzez przyjmowanie leków w wyżej wymienionymi substancjami.

 

Nie poddawaj się

Podatność na depresję sezonową jest indywidualna dla każdego człowieka. Jeśli stosujesz wszystkie powyższe porady, a czujesz, że tracisz grunt pod nogami i popadasz w stany depresyjne, jak najprędzej zgłoś się do specjalisty. Nieleczona depresja – niezależnie jakiego typu – sieje spustoszenie w ludzkiej psychice.

 

A jak z depresją jesienną radzisz sobie Ty? Podziel się ze nami w komentarzach

4 thoughts on “Depresja jesienna: 3 najważniejsze sposoby przeciwdziałania

  1. Przeczytałem i zastanawiam się czy może dobrym sposobem walki z tą depresją „przejściową” nie było by rozwiązanie „rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady”. Mam tu na myśli zrobienia sobie (w miarę możliwości) dnia wolnego i spędzić go na tym na czym się lubi, na przykład z książką, znajomymi etc.

    1. Sądzę, że „rzucenie wszystkiego i wyjechanie w Bieszczady” także byłoby bardzo dobrym sposobem na walkę z depresją. To takie wyrwanie się z monotonii i pokolorowanie sobie świata. Poniekąd to też wiąże się z aktywizowanie, o którym wspominałem w artykule. Więc myślę, że jest to całkiem niezła metoda, żeby raz na jakiś czas wyrwać się z codzienności 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

five × 3 =

Przeczytaj także

Begin typing your search above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Powrót na górę