zmęczenie

Jak pokonać zmęczenie? 7 sposobów

Zmęczenie definiuję się jako reakcję fizjologiczną, której zadaniem jest chronić człowieka przed podejmowaniem dalszego wysiłku fizycznego lub psychicznego w momencie przepracowania. Zmęczenie może być także objawem postępującej choroby lub zmniejszonej odporności organizmu, więc pod żadnym pozorem nie należy go bagatelizować. Istnieją sposoby skutecznego radzenia sobie ze zdrowym zmęczeniem.

1. Weź orzeźwiający prysznic

Chłodny prysznic jest doskonałym doraźnym sposobem na walkę ze zmęczeniem. Orzeźwiająca woda spływająca po naszym ciele stymulując organizm. Czujemy się wówczas pobudzeni, co pozwala na tymczasowe zapomnienie o wyczerpaniu – fizycznym i psychicznym. Efekt orzeźwienia utrzymuje się zazwyczaj kilka godzin, ale może pomóc nam rozbudzić się po źle przespanej nocy lub nabrać siły po ciężkim dniu pracy.

 

2. Zwolnij tempo

Ze zmęczeniem możemy radzić sobie jeszcze zanim się pojawi. Rób częste kilkuminutowe przerwy w pracy, rozprosz na chwilkę myśli. Pozwól sobie na chwilowe zwolnienie tempa pracy i zajęcie umysłu czymś zupełnie innym. Dzięki temu poczucie wyczerpania będzie narastało dużo wolniej, a dodatkowo Twoja efektywność w pracy wzrośnie.

 

3. Podejmij aktywność fizyczną

Aktywność fizyczna pomaga w zwalczeniu zmęczenia psychicznego, a także poprawia stan układu odpornościowego. Regularne ćwiczenia i ruch zapewnią nam lepsze samopoczucie i większą wytrwałość, co pozytywnie przełoży się na szybkość naszego męczenia się. Podejmowanie aktywności fizycznej pomaga także w rozładowaniu stresu i polepszeniu humoru – a dobry stan to jeden z czynników, dzięki któremu będziemy w stanie wypocząć prędzej.

 

4. Stosuj odpowiednią dietę

W skutecznym zwalczaniu zmęczenia pomoże nam dobranie odpowiedniej diety, bogatej w węglowodany złożone i witaminy. To nie wszystko – powinniśmy jadać z regularnie i nie wychodzić z domu bez spożycia pożywnego śniadania. Takie działania zapewnią nam lepsze samopoczucie i odporność, co przełoży się na znacznie wolniejsze męczenie.

 

5. Pij dużo wody

Niedobory wody w organizmie mogą objawiać się spadkiem koncentracji i szybszym zmęczeniem podczas pracy. Dlatego ważne jest, by dostatecznie nawadniać swój organizm. Zdrowa dorosła osoba potrzebuje około 2000 – 3000 ml wody dziennie do prawidłowego funkcjonowania.

 

6. Unikaj kofeiny

Wypicie silnej kawy na pozór jest dobrym sposobem na tymczasowe zapomnienie o zmęczeniu. O ile zażycie kofeiny faktycznie pozwala doraźnie poradzić sobie z wyczerpaniem, o tyle pobudzenie trwa bardzo krótko. Działanie pobudzające kofeiny szacuje się na 3-4 godziny. Po tym czasie zmęczenie powraca ze zdwojoną siłą. Warto dodać, że zbyt duże ilości kofeiny drastycznie pogarszają jakość snu – który w kwestii regenerowania organizmu nie ma sobie równych.

 

7. Dbaj o sen – działa ponad wszystko

Dobrze przespana noc solidnie i efektywnie regeneruje zmęczony organizm. Zalecana ilość snu dla dorosłego człowieka to minimum 7 godzin dziennie. Po przespaniu tego czasu powinniśmy czuć się zregenerowani i gotowi do dalszego działania. Jeśli jakość naszego snu jest niewystarczająca (częste budzenie, niemożność zaśnięcia) powinniśmy zastosować się do zasad higieny snu. O ile problem nie wynika z czynników chorobowych, zasady higieny snu są w stanie rozwiązać problemy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 × five =

Przeczytaj także

Begin typing your search above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Powrót na górę