Myśli samobójcze: jak sobie radzić i gdzie szukać pomocy?

Kwestia myśli samobójczych od zawsze stanowi temat tabu. Boimy się rozmawiać o dręczącym nas braku chęci do życia i problemach, które prowadzą nas do najczarniejszych myśli. Tymczasem alarmujące statystyki wskazują, że co 6 osoba w ciągu całego życia napotkała myśli samobójcze.

Myśli samobójcze pojawiają się najczęściej w przebiegu chorób i zaburzeń psychicznych, a także podczas wzmożonego stresu i obciążenia psychicznego. Z nagromadzeniem trudnych emocji i przytłaczających myśli o odebraniu sobie życia nie jest łatwo poradzić sobie samemu.

 

Porozmawiaj z kimś i odbierz wsparcie emocjonalne

Życie pokazuje, że człowiek jest istotą stadną i bezustannie polega na innych. Samemu bardzo trudno jest radzić sobie ze skomplikowanymi problemami, a tym bardziej z myślami samobójczymi. Dlatego odnalezienie zaufanego powiernika, z którym szczerze porozmawiamy, może okazać się ukojeniem. Wówczas prawdopodobnie nie otrzymamy wsparcia merytorycznego, ale emocjonalne – równie cenne w momentach chęci odebrania sobie życia.

Dzięki rozmowie z odpowiednią osobą poczujemy się zrozumiani i wspierani w pokonywaniu naszych trudności. Będziemy mieli tę pewność, że w razie kryzysu, możemy polegać na tej osobie.

 

Unikaj substancji psychoaktywnych

Picie alkoholu i zażywanie narkotyków wielu osobom może wydać się dobrym sposobem na uwolnienie się od rozmyślań o samobójstwie. Tymczasem substancje psychoaktywne mogą wywołać efekt odwrotny do zamierzonego – zamiast poprawić nastrój mogą go drastycznie pogorszyć, czego efektem będzie próba samobójcza.

Substancje zmieniające świadomość stanowią łatwe, ale pozorne rozwiązanie problemu, bo pozwalają na chwilkę o nim zapomnieć. Jednak myśli samobójcze prędko powracają – ze zdwojoną siłą.

O uzależniającym działaniu alkoholu i narkotyków nie będę nawet wspominał – chyba dobrze wiemy, jak może skończyć się ich używane podczas kryzysu psychicznego.

 

Pozwól sobie przeżyć emocje

Tłumienie emocji ma silnie negatywny wpływ na życie. Tym bardziej tych negatywnych, które stanowią duże obciążenie dla naszej psychiki. Skutki takiego postępowania mogą być widoczne w stanie naszego zdrowia – zarówno psychicznego jak i fizycznego.

Akceptacja faktu, że jesteśmy w złej kondycji psychicznej i nie mamy w sobie chęci do życia jest bardzo ważna. Ekspresyjność w tym zakresie pozwala dać upust emocjom i daje chwile poczucie ulgi. Dla własnego dobra nie powinniśmy wstydzić faktu, że nękają nas myśli samobójcze, a tym bardziej wypierać ich i udawać, że ich nie ma.

 

Spróbuj znaleźć cel i sens

Bardzo trudno jest postawić sobie sensowny cel, do którego będziemy zmierzać. Na pewno wielokrotnie zadawałeś sobie pytanie „po co to wszystko?”. Spróbuj znaleźć dla siebie cel, coś do czego będziesz dążyć. Dzięki temu, budząc się kolejnego dnia rano, nie zadasz sobie doskonale znanego pytania. Wstaniesz, wiedząc czego chcesz.

Odnalezienie celu na własną rękę może okazać się bardzo trudne. Usiądź z osobą, do której masz duże zaufanie i wspólnie poszukajcie dla Ciebie jakiegoś celu. Gwarantuję Ci, że mając cel będzie Ci dużo prościej walczyć z myślami o samobójstwie.

 

Odnajdź idola

Ludzie potrzebują autorytetów i wzorców do naśladowania. Dla małych dzieci to jeden z rodziców, dla dzieci szkolnych nauczyciel, dla wyznawców katolicyzmu papież – większość ludzi posiada swojego idola. Jego odnalezienie i posiadanie może pomóc w wyswobodzeniu się z sideł negatywnych myśli.

Autorytet mobilizuje przede wszystkim do działania. Pragniemy upodobnić się do niego, pokonywać trudności i kreować siebie. Dzięki temu działamy, a działanie oddala nas od myśli samobójczych – nadaje cel naszemu życiu.

 

Przyjmuj szczęście

Dużo łatwiej jest pokonać myśli samobójcze, w przypadku odpowiedniego poziomu hormonu szczęścia w organizmie. Endorfiny – bo o nich mowa – polepszają samopoczucie i podnoszą komfort życia. Być może odpowiednia dawka hormonu stanowiłaby dużą pomoc zniwelowaniu czarnych myśli.

Endorfiny można dostarczać do organizmu na wiele sposobów – zarówno jedząc (np. tabliczkę czekolady) lub podejmując aktywność fizyczną. O ile ćwiczenia mogą okazać się zbyt wymagające, o tyle zjedzenie tabliczki czekolady nie powinno sprawić problemu.

 

Nie przebywaj samotnie

Samotne przebywanie w momentach występowania myśli samobójczych powoduje ich nawarstwianie się. Choć to bardzo trudne, nie powinieneś zrywać kontaktów i uciekać od ludzi. Przebywanie z innymi pozwoli Ci na chwilę zapomnieć o trudnościach i zdystansować się. Dodatkowo kontakty międzyludzkie zawsze stanowią emocjonalną odskocznię.

Jeśli, ze względu na swój stan psychicznych, nie dasz rady spotkać się z kimś poza domem, zaproś go do siebie.

 

Plan kryzysowy

Myśli samobójcze i niespodziewane sytuacje kryzysowe są bezpośrednio ze sobą związane. Póki na to czas, warto obmyślić plan działania, według którego będziesz postępować w najgorszych momentach. Przemyśl sobie, do kogo zadzwonisz w pierwszej kolejności, kto będzie w stanie zareagować najszybciej i najlepiej. Ustal, gdzie czujesz się najbezpieczniej i najpewniej.

 

Skorzystaj z telefonów zaufania

Na terenie polski działają fundację prowadzące całodobowe telefony zaufania. W przypadku chęci rozmowy lub sytuacji kryzysowych można zadzwonić, by otrzymać wsparcie i pomoc. Myśli samobójcze to jeden z problemów, którymi się zajmują:

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży:   116 111

Telefon zaufania dla dorosłych:   116 123

Telefoniczna pierwsza pomoc psychologiczna:   22 425 98 48

Dla ofiar przemocy domowej i kobiet w ciężkich sytuacjach istnieją dodatkowe dwie linie. W przypadku myśli samobójczych również można szukać pomocy pod tymi numerami:

Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”:   801 120 002

„Telefon Nadziei” dla kobiet w ciąży i matek w trudnej sytuacji życiowej:   800 112 800

 

Poszukaj pomocy specjalisty

Zdecydowanie warto poszukać pomocy u specjalisty – psychologa lub psychiatry. Wybierając takie rozwiązanie mamy pewność, że otrzymamy fachową pomoc i wsparcie. Warto dodać, że psychiatra ma możliwość dokonania badania lekarskiego i wypisania na jego podstawie recepty na leki przeciwdepresyjne, które na poziomie biologicznym doraźnie pomagają w uporaniu się z czarnymi myślami. Myśli samobójcze bardzo często pojawiają się na skutek zaburzeń i chorób psychicznych – idąc do lekarza mamy szansę rozpocząć ich leczenie.

2 thoughts on “Myśli samobójcze: jak sobie radzić i gdzie szukać pomocy?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

twenty + 5 =

Przeczytaj także

Begin typing your search above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Powrót na górę